Demokratiet slutter å fungere den dagen velgerne oppdager at de kan stemme seg til mer penger på bekostning av andre.
torsdag 30. april 2015
torsdag 9. oktober 2014
Statsbudsjettet 2015: Statlig Pengemisbruk
Finansminister Siv Jensen la fram regjeringens forslag til budsjett for 2015 i går. Av det jeg kunne observere dreide mediebildet seg om ikke bare budsjettvinnere og tapere, men også om den sedvanlige "kampen" mellom "fattig" og "rik", "høyre" og "venstre". Dette er et budsjett for de rike var en kommentar jeg hørte mer enn et par ganger i går, en uttalelse hovedsakelig basert på en liten reduksjon i en skatt som aldri burde eksistert i det hele tatt, nemlig formueskatten. Venstresiden ytret også en redsel for at skatteinntektene ville gå ned og at det således ville bli mindre penger til vår alles "velferd". Lite tenkte de vel på at mindre skatter betyr mer penger i lommebøkene på folk flest.
Ved budsjettfremleggelser er det viktig å styre unna retorikken, se gjennom triviell mediamat, slik som fjerning av årsavgiften på campingvogner, og heller fokusere på tallene og det større bildet. Enten vi er røde, grønne eller knall blå, vil mange av oss være uenige om vi skal prioritere mer eller mindre penger på utdannelse, helse eller sosiale ytelser. Vi er alle i forskjellige situasjoner som stadig endres og har forskjellige meninger og behov deretter. Dette er politikerne svært dyktige til å utnytte og de fleste velgere biter på den kroken som best dekker deres egne behov. Majoriteten "vinner", ved at de får de politikerne de ønsker, mens minoritetene taper.
Verken utdannelse, helse eller næringslivspolitikk kommer til å bli en suksess under den "blå-blå" regjeringen, slik de heller aldri ble noen suksess under tidligere regjeringer, ikke bare av den enkle grunn at folks behov og ønsker er forskjellige, men fordi alt styres sentralt som seg hør og bør under et sosialdemokratisk politisk enevelde. Helsekøene vil bare bli større og helsebudsjettet vil fortsette å vokse med rekordfart, mens de gode ostene fra rundt om i Europa er nærmest umulig å få tak i (til en fornuftig pris) i et av verdens rikeste land. Høye skatter og avgifter, matbutikker fylt til randen av boksmat og frossen mat med utløpsdatoer langt inn i fremtiden, veier som ikke blir vedlikeholdt, kloakk som ikke i alle tilfeller renner nedover, tog med betraktelig mindre plass til bena som går like tregt og har like mange stopp grunnet signalfeil som i 1985, restaurantpriser som gjør det nærmest umulig å ta en regelmessig Torsdagmiddag ute hvis man ikke tjener svært gode penger. Listen er lang over åpenbare mangler i vårt styrtrike land. Gjelden og pengemengden er stadig stigende, huspriser når stadig nye høyder grunnet lave renter og utlånsglade banker som presser svake balanseregnskaper til det ytterste med velsignelse av Norges Bank, Finanstilsynet og regjeringskåte politikere og andre parasitter som har mer enn nok med å tilfredsstille befolkningens "rettigheter" til stadig mer statlige ytelser, tilskudd, subsidier, kortere arbeidstid og det som verre er.
Hvordan i all verden kan det totale skatte- og avgiftstrykket i Norge være så høyt når vi er så ufattelige rike? Og hvordan har det seg at innbyggerne i et av verdens rikeste land har blitt gjeldsslaver? Grunnen er svært enkel: vi lever i et overregulert land hvor polikere og byråkrater bestemmer hvordan ting skal være og hva vi skal ha tilgang til og når og tildels til hvilke priser. I prosessen konsumerer de en stor og voksende bit av Norges kake. Er dette "velferd"? Sosialismens fremgang, som førte til Sovjetunionens undergang og som har ført både Europa og USA mot stupet, gjennomsyrer hele det norske samfunnet og i en stadig økene grad velgerne. Nettopp derfor sitter Høyre og FRP nå i regjering; de har stadig beveget seg nærmere midten. Og nettopp derfor sliter SV som har tapt i kampen mot stadig flere sosialistiske partier. Politikere må levere på "velferd", "rettferdighet" og "mindre forskjeller" skal man ha en sjanse til å komme i makt posisjon. I strevet etter relative resultater glemmes det absolutte, for eksempel, er det så ille om forskjellene mellom "rik" og "fattig" blir større hvis det blir færre "fattige"?
"Kaken" som skal deles "rettferdig" er et av favoritttemaene som debatteres i det uendelige. Et tema, vel og merke, som man aldri kommer til bunns av grunnet, som sagt, at vi alle har forskjellige preferanser og syn på verdier og hva som er "rettferdig". Kakedebatten synker også på dårlig grunn da størrelsen til enhver tid ikke er gitt, men varierer med verdiskapningen. Den vokser som følge av gode ideer og hardt og målrettet arbeid, nyutvikling og videreutvikling av teknologier og kunnskap og opparbeidelse av god gammeldags kapital, samarbeid mellom de som sparer og investerer, ledere, arbeidere, leverandører og underleverandører og kunder i alle størrelser og nasjonaliteter, alle helt avhengig av hverandre, selv uten pålegg fra politikere og andre bedrevitere som egentlig er mer glad i kontroll og makt enn i de menneskene de påstår de representerer. Disse menneskene er verken gode nok eller i stand til å gjøre ting selv er den politiske tankegang, smykket opp som "sosialdemokrati", helt uvitende om at privat sektor og markeder er noe av det mest sosiale som eksisterer på denne jord. Svært få av oss klarer seg alene, vi er avhengig av hverandres kunnskap, produkter og hjelp fordi vi således får et bedre liv. Frivillig samarbeid er "vinn-vinn" i beste forstand. Vi trenger ingen politikere til å fortelle oss dette.
I det "blå-blå" statsbudsjettet for 2015 er det dog noen sedvanlige vinnere: politikere og byråkrater. Sakte (kan diskuteres) men sikkert blir det stadig flere av dem, med stadig høyere lønninger og flere goder. Taperne er alle som er med på å lage en større kake og mindre opptatt av å spise den opp. Jeg har gjennom mange år vært svært kritisk til at Norge blir mikro-styrt sentralt. Du har vel ikke glemt Brustad-bua? Eller fastsatte åpningstider for butikker og ølsalg lokalt? Listen er like lang som statsbudsjettet, om ikke like lang som nasjonalbudsjettet. De siste årene har jeg hyppig kritisert Stoltenberg II regjeringen (her) for ekstrem Keynesiansk akrobatikk som ikke bare pågikk langt etter markedene hadde roet seg, men som fortsatte å øke i omfang isteden. Som forventet så forsetter den nye regjeringen å synke videre i floden Jens & co startet da de fjernet restene av demningen (les: sund fornuft) i 2009 som holdt den statlige pengebruken ihvertfall noe tilbake gjennom en del år.
Her er vi i siste kvartal av 2014 og neste år, hvor vi alle vil betale uforholdsmessig mye moms, skatt, avgifter, gebyrer, arbeidsgiveravgift, veiavgift til formål som ikke har noe med vei å gjøre, m.m. og pensjon, så feirer regjeringen sitt ett års jubileum med å pøse ut kr 174 milliarder kroner av oljefondet, det klart høyeste i historien, for å finansiere et fastlandsnorge som går med dundrende underskudd og for å balansere budsjettet.
Oljepengebruken for 2015 tilsvarer 3.17% av dagens oljefond verdi på kr 5.489 billioner. Det er ufattelige summer dette dreier seg om og det har sannsynlig blitt tatt lite hensyn til at oljefondet's avkastning har nytt godt av stigende obligasjons og aksjepriser de siste årene som med svært liten sannsynlighet vil fortsette i overskuelig fremtid. Det oljekorrigerte underskuddet er også rekordstort i forhold til inntjeningen for fastlandsnorge. Rekorden til Stoltenberg II med et oljekorrigert underskudd på 13.1% av fastlandsnorges inntjening i 2013 ble knust av den nye regjeringen i 2014 da den falt til 16.0%. For 2015 vil den igjen falle, til 17.7%.
Ok, noen skatte- og avgiftssatser er lavere, og det blir mer penger satt av til vei og jernbane. Men dette blir som peanøtter å regne i det oppblåste kr 1.2 billioner (kr 1,200,000,000,000) store oljekorrigerte utgiftsbudsjettet.
Budsjettet for 2015 bobler over av sentral planlegging på høyt nivå og prat om effektivisering av offentlig sektor blir nok med praten og for en sterkere privat sektor må vi nok nøye oss med noen få "spor". Det "blå-blå" budsjettet for 2015 er så rødt som det kan bli og det skrekksinngytende er at Stoltenberg II nå fremstår som en konservativ pengeforvalter i forhold til den nye regjeringen. Dette sier lite om Stoltenberg II, men svært mye om Solberg regjeringen. Den statlige pengebruken er nå totalt ute av kontroll og har for lengst tråkket over grensen til statlig pengemisbruk. Her er det bare å forvente en enda større stat i årene som kommer.
![]() |
1. kvartal 1995 til 2. kvartal 2014 |
![]() |
1. kvartal 1995 til 2. kvartal 2014 |
*****
Oppdatering 10 Oktober 2014:
"Statsminister Erna Solberg (H) avviser kritikken av statsbudsjettet som usosialt og urettferdig overfor svake grupper."
"Mange, der i blant norske avisers lederskribenter, mener finansminister Siv Jensen (FrP) legger opp til økte sosiale og geografiske forskjeller."
Større offentleg sektor med Høgre
tirsdag 28. januar 2014
Hvorfor Finansministeren Burde Ønske en Lavere Kredittvekst Velkommen
På dn.no kan man i dag lese finansminister Siv Jensen si at Finanstilsynet ikke må bli så strenge at de stenger for banker å gi lån til låntakere som har betalingsevne,
Under diskuterer jeg noen punkter om hvorfor finansministeren og Norge tvert imot burde ønske velkommen en langt lavere kredittvekst enn vi har opplevd de siste par tiårene.
For det første, det har vært en lånefest i Norge i lang, lang tid. Pr November 2013 var den gjennomsnittlige kredittveksten for husholdninger på 8.8% årlig det siste tiåret.
De seneste 12 månedene, igjen basert på tall for November 2013, økte denne kredittveksten 7.1%.
Enhver økonom (som ikke har jukset til seg diplomet) og forståsegpåer burde forstå at slik vekst ikke er bærekraftig og ikke kan forsette i det uendelige. Jada, jeg er fullstendig klar over at det finnes Nobelprisvinnere og regjeringsøkonomer som enda ikke har fått dette med seg. Dessverre er det slik at kun de færreste vet at slik kraftig vekst tilslutt nødvendigvis MÅ ende i ulykka. Mange som faktisk lærte i 2008 at slik vekst ender i en eller annen form for finanskrise (som alltid er trigget av kraftig vekst i pengemengden) har for lengst glemt dette. I Norge har denne kraftige kredittveksten ført til at den gjennomsnittlige nordmann er blitt en gjeldsslave i verdensklasse (jeg skrev om det her tidligere i dag). Norge trenger derfor en gradvis, dog solid, nedtrapping i kredittveksten og dette burde en ansvarlig finansminister som er med på å opprettholde et sentralisert pengesystem (via Norges Bank), som skaper penger ut av ingenting, forstå. For dere som ikke er kjent med dette er det ikke slik at banker kun låner ut penger som andre har spart. Tvertimot, når du får innvilget et lån trykker bankens kredittansvarlig et par ganger på tastaturet og vips, så har banken en eiendel (lånet) og du har penger på konto (som er bankens gjeld til deg). Penger i omløp, eller pengemengden, øker som følge av banklånet (kredittvekst). Mer om det under.
For det andre, norske bankers soliditet og likviditet er i utgangspunktet elendig og bankene er mer eller mindre nærmest teknisk konkurs til enhver tid. Sikkert som banken? Nei, det er en myte som kunder i spesielt England (som hadde innskudd i islandske banker) og kyprioter (eller rettere sagt, russere med innskudd i kypriotiske banker) har lært de siste årene. Her er en graf som forklarer det mer riktige begrepet "usikkert som banken",
Den sorte linjen viser bankenes kontanter (en eiendel) i prosent av innskudd fra kunder (som er en gjeldspost for banker). I slutten av November i fjor (Desember er ennå ikke publisert) lå denne prosenten på kun 3.4%. Kort fortalt, dette betyr at dersom alle kunder hadde løpt til banken samtidig for å ta ut innskuddene sine hadde norske banker kun kunnet utbetale 3.4% av innskuddene omgående. De resterende 96.6% er ikke i safen, men plassert i andre eiendeler.
Men banker har også gjeld, masse gjeld, så mye at egenkapital prosenten kun var 6.8% i November 2013. I prosent av kunders innskudd utgjorde egenkapitalen kun 14.6%. Dette betyr nødvendigvis at banker finansierer mye av sin drift på kundenes innskudd som er en viktig finansieringskilde for bankene. For å gjøre en lang historie kort, banker lagrer ikke pengene dine i safen, men har full rett til å bruke de til drift som de selv ønsker (i henhold til retningslinjer) og som om det var bankenes egne penger. Nettopp derfor ble bankenes sikringsfond opprettet. Og nettopp derfor ble Norges Bank etablert rundt 1816. Og nettopp derfor er det svært sjelden banker faktisk går konkurs selv om de, nettopp derfor (les: moral hazard), til enhver tid nærmest er teknisk konkurs. Norges Bank står alltid klar til å kjøpe statsobligasjoner fra bankene når de trenger mer kontanter og kan også gi kriselån som "långivar i siste instans" som det så fint står på nynorsk på websiden til Norges Bank. Kombinert er dette hovedgrunnen til at pris inflasjonen i Norge er såpass høy (tenk pris på bolig hvis du er uenig!). Dette pengesystemet gjør at antall kroner i sirkulasjon har økt kraftig over lang tid i Norge: i 1995 var pengemengden (M2) på kr 542.5 milliarder, i dag er den på kr 1.841 billioner! Klart det blir prisøkninger av slik (Argentinske borgere opplever dette veldig på kroppen nå - her).
Norske banker er for lengst underkapitaliserte og det siste de, og Norge, trenger er mer kredittvekst, en enda mer belånt befolkning og en ny bank krise. Det blir dyrt for alle.
"Men det er jo vekst i økonomien og derfor trenger vi mer penger" vil mange vranglærte økonomer si. "Hvorfor i all verden trenger vi det", vil de som tenker litt lengre si, "for priser vil alltid tilpasse seg behovet for penger og omvendt". Og vips (det kan ta lang tid når "deflasjonsspøkelset" skremmer politikere, regjerings- og andre sosialistøkonomer) så er penger og priser i likevekt igjen. Her er det viktig å huske at penger kun er ett byttemiddel, de har ingen bruksverdi i seg selv.
Nei, det er ikke kredittvekst Norge trenger, da kommer nordmenn flest og bankene enda lengre ut i uføre enn de allerede er og som er verre enn medier flest syntes å være klar over. Tvertimot, det Norge trenger er mer ordinær sparing som kan finansiere bærekraftig vekst (og ikke mer gjeld som presser boligpriser og forbruk videre oppover). Bærekraftig økonomisk vekst og velstand skapes ikke av manipulert og kredittdrevet forbruksvekst, men av naturlig sparing, investering og produksjon i en umanipulert markedsøkonomi med "ærlige" penger valgt av markedet. For å oppnå dette er langsiktig tenkning nødvendig, noe som dessverre nok er for mye forlangt av kortsiktige og uansvarlige politikere som liksom skal lede landet vårt.
Selv om vi skal ha gode og forutsigbare retningslinjer må de ikke bli så strenge at de stenger for låntakere som har betalingsevne, men ikke nok egenkapital, sier Jensen og viser til Finanstilsynets retningslinjer for forsvarlig utlånspraksis.Finansministeren ønsker nok som regjeringspolitikere flest at kredittveksten skal fortsette. Lave renter er jo noe alle låntakere ønsker. Med fallende kredittvekst øker nok også rentene som fort kan føre til at mye av den kredittdrevne veksten avtar. Dette er nok Jensen klar over og som alle uansvarlige finansministere, og de er det mange av i verden, er nok neste valg mer viktig enn den langsiktige og bærekraftige veksten i et land (det er jo vanskelig å ta kreditt for noe nå som man kun ser etter lengre tid).
Under diskuterer jeg noen punkter om hvorfor finansministeren og Norge tvert imot burde ønske velkommen en langt lavere kredittvekst enn vi har opplevd de siste par tiårene.
For det første, det har vært en lånefest i Norge i lang, lang tid. Pr November 2013 var den gjennomsnittlige kredittveksten for husholdninger på 8.8% årlig det siste tiåret.
De seneste 12 månedene, igjen basert på tall for November 2013, økte denne kredittveksten 7.1%.
Enhver økonom (som ikke har jukset til seg diplomet) og forståsegpåer burde forstå at slik vekst ikke er bærekraftig og ikke kan forsette i det uendelige. Jada, jeg er fullstendig klar over at det finnes Nobelprisvinnere og regjeringsøkonomer som enda ikke har fått dette med seg. Dessverre er det slik at kun de færreste vet at slik kraftig vekst tilslutt nødvendigvis MÅ ende i ulykka. Mange som faktisk lærte i 2008 at slik vekst ender i en eller annen form for finanskrise (som alltid er trigget av kraftig vekst i pengemengden) har for lengst glemt dette. I Norge har denne kraftige kredittveksten ført til at den gjennomsnittlige nordmann er blitt en gjeldsslave i verdensklasse (jeg skrev om det her tidligere i dag). Norge trenger derfor en gradvis, dog solid, nedtrapping i kredittveksten og dette burde en ansvarlig finansminister som er med på å opprettholde et sentralisert pengesystem (via Norges Bank), som skaper penger ut av ingenting, forstå. For dere som ikke er kjent med dette er det ikke slik at banker kun låner ut penger som andre har spart. Tvertimot, når du får innvilget et lån trykker bankens kredittansvarlig et par ganger på tastaturet og vips, så har banken en eiendel (lånet) og du har penger på konto (som er bankens gjeld til deg). Penger i omløp, eller pengemengden, øker som følge av banklånet (kredittvekst). Mer om det under.
For det andre, norske bankers soliditet og likviditet er i utgangspunktet elendig og bankene er mer eller mindre nærmest teknisk konkurs til enhver tid. Sikkert som banken? Nei, det er en myte som kunder i spesielt England (som hadde innskudd i islandske banker) og kyprioter (eller rettere sagt, russere med innskudd i kypriotiske banker) har lært de siste årene. Her er en graf som forklarer det mer riktige begrepet "usikkert som banken",
Den sorte linjen viser bankenes kontanter (en eiendel) i prosent av innskudd fra kunder (som er en gjeldspost for banker). I slutten av November i fjor (Desember er ennå ikke publisert) lå denne prosenten på kun 3.4%. Kort fortalt, dette betyr at dersom alle kunder hadde løpt til banken samtidig for å ta ut innskuddene sine hadde norske banker kun kunnet utbetale 3.4% av innskuddene omgående. De resterende 96.6% er ikke i safen, men plassert i andre eiendeler.
Men banker har også gjeld, masse gjeld, så mye at egenkapital prosenten kun var 6.8% i November 2013. I prosent av kunders innskudd utgjorde egenkapitalen kun 14.6%. Dette betyr nødvendigvis at banker finansierer mye av sin drift på kundenes innskudd som er en viktig finansieringskilde for bankene. For å gjøre en lang historie kort, banker lagrer ikke pengene dine i safen, men har full rett til å bruke de til drift som de selv ønsker (i henhold til retningslinjer) og som om det var bankenes egne penger. Nettopp derfor ble bankenes sikringsfond opprettet. Og nettopp derfor ble Norges Bank etablert rundt 1816. Og nettopp derfor er det svært sjelden banker faktisk går konkurs selv om de, nettopp derfor (les: moral hazard), til enhver tid nærmest er teknisk konkurs. Norges Bank står alltid klar til å kjøpe statsobligasjoner fra bankene når de trenger mer kontanter og kan også gi kriselån som "långivar i siste instans" som det så fint står på nynorsk på websiden til Norges Bank. Kombinert er dette hovedgrunnen til at pris inflasjonen i Norge er såpass høy (tenk pris på bolig hvis du er uenig!). Dette pengesystemet gjør at antall kroner i sirkulasjon har økt kraftig over lang tid i Norge: i 1995 var pengemengden (M2) på kr 542.5 milliarder, i dag er den på kr 1.841 billioner! Klart det blir prisøkninger av slik (Argentinske borgere opplever dette veldig på kroppen nå - her).
Norske banker er for lengst underkapitaliserte og det siste de, og Norge, trenger er mer kredittvekst, en enda mer belånt befolkning og en ny bank krise. Det blir dyrt for alle.
"Men det er jo vekst i økonomien og derfor trenger vi mer penger" vil mange vranglærte økonomer si. "Hvorfor i all verden trenger vi det", vil de som tenker litt lengre si, "for priser vil alltid tilpasse seg behovet for penger og omvendt". Og vips (det kan ta lang tid når "deflasjonsspøkelset" skremmer politikere, regjerings- og andre sosialistøkonomer) så er penger og priser i likevekt igjen. Her er det viktig å huske at penger kun er ett byttemiddel, de har ingen bruksverdi i seg selv.
Nei, det er ikke kredittvekst Norge trenger, da kommer nordmenn flest og bankene enda lengre ut i uføre enn de allerede er og som er verre enn medier flest syntes å være klar over. Tvertimot, det Norge trenger er mer ordinær sparing som kan finansiere bærekraftig vekst (og ikke mer gjeld som presser boligpriser og forbruk videre oppover). Bærekraftig økonomisk vekst og velstand skapes ikke av manipulert og kredittdrevet forbruksvekst, men av naturlig sparing, investering og produksjon i en umanipulert markedsøkonomi med "ærlige" penger valgt av markedet. For å oppnå dette er langsiktig tenkning nødvendig, noe som dessverre nok er for mye forlangt av kortsiktige og uansvarlige politikere som liksom skal lede landet vårt.
mandag 28. oktober 2013
Hvordan Best Lære om den "Østeriske Skole"
Jeg kommer stadig over personer på internett som påstår at de er "Austrian Economists", eller tilhørere av den "Østeriske skole", eller "Østeriske økonomer" som vi kanskje ville sagt på norsk. Desverre er mange av disse ikke av den Østeriske skole, i den forstand at de ikke er utdannet eller dypt belest innen teorien, men isteden oftest kun inspirert av den. Oftest kan disse personene en del, og ofte grunnleggende prinsipper, om teorien, men mangler dybden som er avgjørende for virkelig å forstå prinsippene.
Jeg har ofte også lagt merke til at mange referer til Peter Schiff, Jim Rogers og Mark Spitznagel som Østeriske økonomer da disse får svært mye oppmerksomhet på internet. Selv om disse kan masse om den østeriske skole, bruker disse personene meste parten av sin tid på investeringer, og ikke på Østerisk økonomisk tenkning. Når det kommer til teori er disse som smågutter og nybegynnere å regne i forhold til grunnleggerne og mesterne av den Østeriske skole.
Derfor, hvis du er interessert i å virkelig lære om skolen må du lese og lære av de som grunnla den og de som lærte av de første mesterne. Slik kan du unngå å kaste bort verdifull tid og energi på utvannede versjoner, inkludert noen som ikke er av Østerisk opprinnelse i det hele tatt. For eksempel ser det ut til at mange tror at det er snakk om den Østeriske skole hvis man er for "austerity" eller mot statlige intervensjoner. Dette er ikke nødvendigvis tilfelle. Milton Friedman var også mot statlige intervensjoner, men forsto dessverre aldri at sentralbanker tilsammen med deres undersåtter (bankene) og deres monopol på pengetrykking var den verst tenkelige intervensjonen.
Derfor, hvis du er interessert i å virkelig lære om skolen må du lese og lære av de som grunnla den og de som lærte av de første mesterne. Slik kan du unngå å kaste bort verdifull tid og energi på utvannede versjoner, inkludert noen som ikke er av Østerisk opprinnelse i det hele tatt. For eksempel ser det ut til at mange tror at det er snakk om den Østeriske skole hvis man er for "austerity" eller mot statlige intervensjoner. Dette er ikke nødvendigvis tilfelle. Milton Friedman var også mot statlige intervensjoner, men forsto dessverre aldri at sentralbanker tilsammen med deres undersåtter (bankene) og deres monopol på pengetrykking var den verst tenkelige intervensjonen.
Men nok om det, her er ihvertfall mine tips hvis du setter lista høyt og virkelig vil lære om denne skolen. Og husk, det er ikke slik at alle tilhengere av den Østeriske skole er enig om alt. Dette er nok en grunn til at du bør først lære av mesterne. Dette er til tider relativt tungt materiale, men i det lange løp vil du spare masse tid (ved å unngå vranglære!) *:
- Les bøker av grunnleggerne av den Østeriske skolen. Disse er Carl Menger, Eugen von Böhm-Bawerk, Friedrich von Wieser og Ludwig von Mises, i den rekkefølgen. Selv begynte jeg med Ludwig von Mises bok "Human Action".
- Les så bøker av neste generasjon som, for min del, er hovedsakelig Friedrich Hayek. Spesielt den amerikanske klanen av den Østeriske skolen holder Murray Rothbard høyt. En av mine favoritter er Henry Hazlitt som uttykker kompliserte teorier på en svært lettfattelig måte.
- Du kan så flytte videre til nåtidens økonomer. Jeg kan her rekommandere Jesus de Soto fra Spania og de fleste som i dag jobber for Ludwig von Mises Institute i USA, spesielt Roger Garrison og Joseph Salerno. En favoritt er Pat Gunning som er ekspert på Ludwig von Mises og som er meget raus med sine kommentarer og forklaringer. Han har ved mange anledninger hjulpet meg. Du treffer han på Linkedin hvor han er svært aktiv i "Austrian Economics" gruppen.
Dette var den tunge veien. Men jeg må tilføye at du på ingen måte kan kalle deg en "Østerisk økonom" før du har studert og forstått grunnleggerne og mesterne av skolen og deres teorier, tenkemåte og prinsipper.
Hvis du kun er interessert i hovedprinsippene i teorien så finnes det mange linker på internett (søk også på "Austrian Economics" på min andre blogg, ecpofi.com, for noen linker), men, om intet mindre, så foreslår jeg du leser Austrian Economics: A Primer (gratis pdf). Har du dårlig tid, men vil lære litt om økonomiske sykluser bør nok The Austrian Theory of the Trade Cycle være ditt første stoppested.
Sist, men ikke minst, følg med på The Boom Bust som regelmessig publiserer svært relevante artikler om økonomien fra et Østerisk perspektiv og som jeg best kan beskrive som "Norge's up and coming Henry Hazlitt" da forfatteren evner å enkelt beskrive temaer som ellers kan være tunge å forstå.
Vel, dette var noen raske råd. Håper ved et senere tidspunkt å utvide dette noe.
* Jeg kan rekommandere følgene bøker (alle kan lastes ned gratis på mises.org):
Carl Menger: Principles of Economics
Ludwig von Mises: The Theory of Money and Credit; Human Action
Friedrich Hayek: Prices & Production; Monetary Theory and the Trade Cycle; Profits, Interest and Investment
Henry Hazlitt: Economics in One Lesson
Jesus de Soto: Money, Bank Credit and Economic Cycles
tirsdag 10. september 2013
Joseph Stiglitz Tar Feil om Årsaken til Finanskriser
På E24 kan man lese Nobelsprisvinner i økonomi Joseph Stiglitz forklare årsaken til finanskriser,
Stiglitz mener videre at årsaken til finanskrisen i USA og nå senere i Europa, er at bankene ikke lenger tar samfunnsansvar. De har blitt grådige finansinstitusjoner som kun tenker på egen profitt. Politikerne har stått på siden og stille samtykket til at dette har skjedd. Hadde man hatt mer samfunnsbevisste banker, og mer bevisste, involverende og kanskje krevende politiske ledere, hadde man unngått dette.Her er min korte kommentar til dette:
Stiglitz tar feil om årsaken til finanskrisen. Man kan ikke forvente at "bankene tar samfunnsansvar", det er ikke jobben deres. Bankenes jobb er å tjene penger for dets aksjonærer, med alt det ansvaret det innebærer (som også innebærer å ha et godt rykte i samfunnet).
Banker er finansielt sårbare ikke bare fordi de finansierer langsiktige utlån med kortere innlån, men da de holder svært lite egenkapital og svært lite kontanter i forhold til innskudd (sistnevnte har forbedret seg betraktelig for amerikanske banker de siste årene) - dette er et resultat av "fractional reserve banking" (FRB). Gjennom FRB kan banker utstede nye penger gjennom utlån av alle typer, penger de ikke allerede har (det er ikke slik mange tror at de kun låner ut penger andre har spart i samme bank). Her ligger roten til problemet og dette problemet blir enda større da sentralbanker alltid står klare med billige lån (eller som "buyer of last resort" av obligasjoner fra investeringsporteføljen) når bankene får likviditetsproblemer (hvilke andre industrier har tilgang til slik likviditet når pengekassen er tom?). I visse tilfeller tar også land over deler av gjelden til banker gjennom "bailouts" (e.g. Irland). Alt dette fører til at bankene tar enda større risiko og vips så har man en høyoktan cocktail med en stor dash gjeldsgrad og en teskje likviditet godt toppet opp med en masse moral hazard.
FRB er (nesten) alltid grunnen til "finanskriser" som igjen skaper "kriser" i realøkonomien. Vær klar over her at det som ofte betegnes som "kriser" stort sett ikke er annet enn en korreksjon mot det mer bærekraftige normale etter en periode med kraftig kredittvekst (som aldri kan vare evig). Med "mer bærekraftige normale" mener jeg her at utlån i en betraktelig større grad er basert på sparing og ikke utstedelse av nye penger. Skal man fjerne "finanskriser" må disse fundamentale svakhetene ved banksystemet rettes opp i. Mye av dette vil automatisk rette seg selv ved å fjerne både eksplisitte og implisitte "too big too fail" garantier fra stater og sentralbanker - bankene vil da fort bli mer konservative av frykt for å gå konkurs. Og vil da fremstå som mer samfunnsansvarlige i manges øyne.
Dessverre er det høyst optimistisk å vente at slike forbedringer finner sted i nærmeste fremtid. Det nåværende systemet gjør det nemlig svært mye enklere for politikere verden rundt og øke statsgjelden, penger de sårt trenger til å kjøpe velgere.
Så lenge FRB som vi kjenner det er med oss, backet av en sentralbank (les: skattebetalere), så vil "finans kriser" fortsette å finne sted. Det er nettopp derfor noen økonomer vil gjeninnføre en "gullstandard".Jeg skriver mer om dette temaet på engelsk på ecpofi.com, se for eksempel her for noen linker.
mandag 9. september 2013
søndag 8. september 2013
Øystein Dørum om Borgelig Oljepengebruk - Det Han Ikke Sa om Stoltenberg II
På dn.no advarer Øystein Dørum i DNB mot "borgelig pengebruk". DN skriver,
Den sittende regjeringen har allerede, for mange år siden, lagt opp til "permanent høyere oljepengebruk". Vi kan bare håpe at den nye regjeringen over tid bruker oljepengene betraktelig mer fornuftig enn den uansvarlige Stoltenberg II regjeringen og satser på mer verdiskapning for fastlandsnorge gjennom først og fremst å senke skatter og avgifter.
Til slutt, økonomer må slutte å mase om den "sterke" kronekursen og ikke glemme alle de som tjener på en sterk kronekurs (importører, nordmenn som bruker penger i utlandet etc). Hvis du sparer i norske kroner er det faktisk bra om de blir mer verd! Fokuser heller mer på skattenivået, innovasjon og de høye lønningene presset gjennom av LO og staten som ødelegger konkurranseevnen. Kortere sagt, legg forholdene til rette slik at næringer i fastlandnorge kan blomstre.
Sjeføkonom Øystein Dørum i DNB Markets påpeker at det fremdeles er usikkerhet knyttet til Frps økte pengebruk, og at det kan utgjøre en trusel for norsk økonomi.
- Ingen økonom kan påstå at ti milliarder mer offentlig pengebruk ett år er forskjell på himmel og helvete. Det som eventuelt kunne skape reaksjoner i valutamarkedene, er å øke pengebruken og la det legge føringer for offentlige utgifter de kommende årene, sier Dørum til Dagens Næringsliv.
- For eksempel en vraking av handlingsregelen eller å heve uttaket til fem prosent i året. Det ville bety at den norske staten legger opp til permanent høyere oljepengebruk, noe som vil slå ut i valutamarkedet. Resultatet blir at kronen styrker seg, og det vil være skadelig for konkurranseevnen til norske bedrifter, sier han.Men hvorfor advarer han ikke mot den sittende regjerings pengebruk? Er han ikke klar over at Stoltenberg foreslår økt oljepengebruk på mer enn 9% neste år? Hvorfor nevner han ikke at det aldri før har blitt brukt mer oljepenger, både totalt og i prosent av inntekter for fastlandsøkonomien, som under Stoltenberg II regjeringen? Er han klar over at budsjettert oljepengebruk i år er kr 75 milliarder høyere enn i 2005 og kr 15 milliarder mer enn i fjor?
Den sittende regjeringen har allerede, for mange år siden, lagt opp til "permanent høyere oljepengebruk". Vi kan bare håpe at den nye regjeringen over tid bruker oljepengene betraktelig mer fornuftig enn den uansvarlige Stoltenberg II regjeringen og satser på mer verdiskapning for fastlandsnorge gjennom først og fremst å senke skatter og avgifter.
Til slutt, økonomer må slutte å mase om den "sterke" kronekursen og ikke glemme alle de som tjener på en sterk kronekurs (importører, nordmenn som bruker penger i utlandet etc). Hvis du sparer i norske kroner er det faktisk bra om de blir mer verd! Fokuser heller mer på skattenivået, innovasjon og de høye lønningene presset gjennom av LO og staten som ødelegger konkurranseevnen. Kortere sagt, legg forholdene til rette slik at næringer i fastlandnorge kan blomstre.
fredag 23. august 2013
Innstramming i 2014? Nei, tvert i mot, Stoltenberg foreslår nok en Økning av Oljepengebruken
"Statsminister Jens Stoltenberg er mer ansvarlig nå når han trolig taper valget enn han noen gang var mens han trygt regjerte" skriver Sofie Mathiassen, politisk redaktør i Dagens Næringsliv i dag (her) og henviser til at Stoltenberg planlegger å bruke kr 50 milliarder mindre enn handlingsregelen tilsier i 2014. Hun skriver videre,
Hvordan kan dette ha seg? I budsjettet for 2013 legger regjeringen opp til et oljekorrigert underskudd på ca kr 124 milliarder kroner (her) - det største underskuddet i norsk historie både i kroner og prosent av fastlandslands inntektene (ca -13.6%). For å dekke dette underskuddet overfører man så kr 124 milliarder fra oljefondet - det er dette tallet som representerer oljepengebruken. Da revidert budsjett ble lagt fram anslo regjeringen at dette ville tilsvare 3.3% av kapitalen i oljefondet.
I slutten av 2013 er markedsverdien av oljefondet anslått til kr 4,511 milliarder. Hvis man legger dette til grunn for Stoltenberg's "innstramming" for 2014 hvor han "bare" vil bruke 3% av oljefondet resulterer dette i en overføring på kr 135 milliarder pluss lommerusk fra oljefondet. Fikk du med deg det: kr 135 milliarder! 11 milliarder mer enn i 2013 og en økning av oljepengebruken på mer enn 9%!
Så nei Stoltenberg og nei Mathiassen. Kall en spade en spade, og økt pengebruk økt pengebruk. Man betaler regninger med kroner og ører og ikke med prosenter eller med "avstanden til handlingsregelen".
Så derfor Mathiassen, forslaget til Stoltenberg er ikke mer ansvarlig enn tidligere, det er tvertimot enda mer uansvarlig enn noen gang. Og nei, Stoltenberg, neste års oljepengebruk vil ikke være på nivå med det laveste dere har hatt - det blir tvertimot den høyeste noensinne!
Statsminister Jens Stoltenberg forsøker aktivt å så tvil om de borgerlige partienes evne og vilje til å føre en ansvarlig finanspolitikk. Det er som et ledd i denne kampanjen vi må se budsjettlekkasjen han kom med i gårsdagens DN.
Da fortalte han at han vil legge frem et budsjett for 2014 hvor oljepengebruken er på bare tre prosent av oljefondet. Det vil i så fall være det strammeste budsjettet han har lagt frem de siste åtte årene, hvis vi bruker avstanden til handlingsregelen som mål på stramheten. Spørsmålet er hvorfor han måtte vente til han trolig går av med å være så ansvarlig.På dn.no i går ble Stoltenberg sitert (her),
Neste års oljepengebruk vil være på nivå med det laveste vi har hatt.og
Vi vil, slik tallene nå står, legge opp til for neste år å bruke knapt 3 prosent av pensjonsfondet.Både Mathiassen og Stoltenberg presenterer dette som det er en innstramming. Men dette er ingen innstramming. Snarere tvert imot. Det er videre ekspansjon av oljepengebruken.
Hvordan kan dette ha seg? I budsjettet for 2013 legger regjeringen opp til et oljekorrigert underskudd på ca kr 124 milliarder kroner (her) - det største underskuddet i norsk historie både i kroner og prosent av fastlandslands inntektene (ca -13.6%). For å dekke dette underskuddet overfører man så kr 124 milliarder fra oljefondet - det er dette tallet som representerer oljepengebruken. Da revidert budsjett ble lagt fram anslo regjeringen at dette ville tilsvare 3.3% av kapitalen i oljefondet.
I slutten av 2013 er markedsverdien av oljefondet anslått til kr 4,511 milliarder. Hvis man legger dette til grunn for Stoltenberg's "innstramming" for 2014 hvor han "bare" vil bruke 3% av oljefondet resulterer dette i en overføring på kr 135 milliarder pluss lommerusk fra oljefondet. Fikk du med deg det: kr 135 milliarder! 11 milliarder mer enn i 2013 og en økning av oljepengebruken på mer enn 9%!
Så nei Stoltenberg og nei Mathiassen. Kall en spade en spade, og økt pengebruk økt pengebruk. Man betaler regninger med kroner og ører og ikke med prosenter eller med "avstanden til handlingsregelen".
Så derfor Mathiassen, forslaget til Stoltenberg er ikke mer ansvarlig enn tidligere, det er tvertimot enda mer uansvarlig enn noen gang. Og nei, Stoltenberg, neste års oljepengebruk vil ikke være på nivå med det laveste dere har hatt - det blir tvertimot den høyeste noensinne!
torsdag 22. august 2013
Valg 2013: Dramatisk Økning i Antall Sysselsatte og Lønnskostnader for Offentlig Forvaltning, 2005-2013
Hva har skjedd med antall sysselsatte i offentlig forvaltning siden Jens Stoltenberg be statsminister i Oktober 2005?
De har økt, og økt kraftig: det var 710,700 sysselsatte i offentlig forvaltning i fjerde kvartal i 2005 i følge Statistisk Sentralbyrå. Dette hadde økt til 813,500 i andre kvartal i 2013. Dette tilsvarer en økning på 102,800 personer, eller 14.5%, siden Jens Stoltenberg ble statsminister.
Det er også verd å nevne at antall sysselsatte i offentlig forvaltning bare i år har økt med 6,100 personer.
Hva med totale årlige lønnskostnader? De økte selvfølgelig også betraktelig: fra ca kr 244.5 milliarder i 2005 til ca kr 405.5 milliarder for de siste fire kvartalene pr. andre kvartal i 2013 (fra K3 2012 til K2 2013). Dette tilsvarer en total økning i lønnskostnader for sysselsatte i offentlig forvaltning på mer enn kr 161 milliarder, eller 65.9%, i løpet av en periode på i underkant av 8 år.
Det er dermed ikke så rart at fastlandsnorge går med dundrende underskudd. Og det selv med skyhøye skatter og avgifter. Den økonomiske politikken i Norge er langt mindre forsvarlig enn Stoltenberg, Johnsen og AP vil ha oss til å tro. Rettere sagt: den er intet mindre enn totalt uforsvarlig (se mer på linkene under).
Jeg skriver vanligvis på EcPoFi - Economics, Politics, Finance. Her finner du mye mer informasjon om statlig pengebruk i Norge (skrevet på engelsk) - se her og her.
De har økt, og økt kraftig: det var 710,700 sysselsatte i offentlig forvaltning i fjerde kvartal i 2005 i følge Statistisk Sentralbyrå. Dette hadde økt til 813,500 i andre kvartal i 2013. Dette tilsvarer en økning på 102,800 personer, eller 14.5%, siden Jens Stoltenberg ble statsminister.
Det er også verd å nevne at antall sysselsatte i offentlig forvaltning bare i år har økt med 6,100 personer.
Hva med totale årlige lønnskostnader? De økte selvfølgelig også betraktelig: fra ca kr 244.5 milliarder i 2005 til ca kr 405.5 milliarder for de siste fire kvartalene pr. andre kvartal i 2013 (fra K3 2012 til K2 2013). Dette tilsvarer en total økning i lønnskostnader for sysselsatte i offentlig forvaltning på mer enn kr 161 milliarder, eller 65.9%, i løpet av en periode på i underkant av 8 år.
Det er dermed ikke så rart at fastlandsnorge går med dundrende underskudd. Og det selv med skyhøye skatter og avgifter. Den økonomiske politikken i Norge er langt mindre forsvarlig enn Stoltenberg, Johnsen og AP vil ha oss til å tro. Rettere sagt: den er intet mindre enn totalt uforsvarlig (se mer på linkene under).
Jeg skriver vanligvis på EcPoFi - Economics, Politics, Finance. Her finner du mye mer informasjon om statlig pengebruk i Norge (skrevet på engelsk) - se her og her.
onsdag 26. september 2012
Norge's Arbeidsledighet, Statistikk og Andre Løgner
I Norske medier kan man stadig lese skryt fra regjeringsmedlemmer om den lave arbeidsledigheten her til lands. I August sa blandt annet arbeids- og velferdsdirektør Joakim Lystad at "Norge er i en særstilling" (se her). I dag rapporterte SSB statistikk for Juli måned som viste en arbeidsledighet på 3.0%. SSB velger blandt annet å sammenligne tallene med USA hvor det i samme måned var en ledighet på 8.3%.
Så har vi virkelig så bra sysselsetting i Norge? Nei, og ikke la deg lure som så mange andre. Det kommer nemlig helt an på hvordan man definerer og regner ut "arbeidsledighet" og myndigheter forandrer stadig på disse definisjonene, som oftest for å kunne presentere tall som ser bedre ut i det politiske lys. Arbeidsledighet pr SSB er definert som Arbeidsløse / (Arbeidsløse + Sysselsatte), hvor nevneren tilsvarer "arbeidsstyrken". Slik regnes den nok ut i de fleste land. Men det som ikke blir inkludert i dette regnestykket, og som det er enkelt manipulere, er personer "utenfor arbeidsstyrken". Det er nettopp derfor det også kan være fornuftig å se på antall sysselsatte i prosent av befolkningen. La oss derfor sammenligne Norge med nettopp USA (hvor arbeidsmarkedet er betraktelig dårligere stillt dersom man kun ser på "arbeidsledigheten") basert på sysselsatte i prosent av befolkningen.
Her er tallene for USA som pr Desember 2011 rapporterte at 58.5% av befolkningen var sysselsatte.
Så har vi virkelig så bra sysselsetting i Norge? Nei, og ikke la deg lure som så mange andre. Det kommer nemlig helt an på hvordan man definerer og regner ut "arbeidsledighet" og myndigheter forandrer stadig på disse definisjonene, som oftest for å kunne presentere tall som ser bedre ut i det politiske lys. Arbeidsledighet pr SSB er definert som Arbeidsløse / (Arbeidsløse + Sysselsatte), hvor nevneren tilsvarer "arbeidsstyrken". Slik regnes den nok ut i de fleste land. Men det som ikke blir inkludert i dette regnestykket, og som det er enkelt manipulere, er personer "utenfor arbeidsstyrken". Det er nettopp derfor det også kan være fornuftig å se på antall sysselsatte i prosent av befolkningen. La oss derfor sammenligne Norge med nettopp USA (hvor arbeidsmarkedet er betraktelig dårligere stillt dersom man kun ser på "arbeidsledigheten") basert på sysselsatte i prosent av befolkningen.
Her er tallene for USA som pr Desember 2011 rapporterte at 58.5% av befolkningen var sysselsatte.
Og så tallen for Norge, som pr Desember 2011 viser at 51.7% av befolkningen i Norge var sysselsatte.
Den rapporterte arbeidsledigheten i Norge er derfor meget lav fordi man klassifiserer en stor del av befolkningen som "utenfor arbeidsstyrken". De egentlige arbeidstallene i Norge er derfor langt fra sterke. I USA blir arbeidstallene (58.5%) sett på som en katastrofe mens i Norge blir den samme brøken (her 51.7%) indirekte sett på som svært god. Sannheten er faktisk at USA gjør det svært mye bedre enn Norge på dette området. Politikerne og mediene i Norge bør derfor straks slutte å skryte av den lave arbeidsledigheten og heller fokusere på personer "utenfor arbeidsstyrken" og redusere dette antallet betraktelig (bortsett fra personer utenfor arbeidsdyktig alder). At kun 51.7% av befolkningen er sysselsatte er jo en katastrofe i seg selv.
Abonner på:
Innlegg (Atom)